آیا زهر زنبور برای درمان اگزما مفید است


 


خوشبختانه به دلیل وجود مقالات علمی متعدد در این زمینه و مطالعات مختلفی که در مورد اثرگذاری زهر بر روی اگزما شده است؛ تقریبا می توانیم با اطمینان در مورد اثرگذاری این ماده صحبت کنیم.


زهر زنبور عسل از جمله فراورده های این حشره شگفت انگیز محسوب می شود که خواص ناشناخته زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از خواص زهر زنبور که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تحقیقاتی نیز در مورد آن انجام می شود، کاربرد زهردرمانی برای برطرف کردن اگزما پوستی است. تحقیقات متفاوتی در این زمینه انجام شده که احتمالا اثرگذاری فوق العاده این ماده بر روی اگزما را نشان می دهد.

اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد ضایعات پوستی، خارش و خشکی پوست می شود. این بیماری چند عاملی شامل یک روند التهابی پیچیده با پاسخ های ایمنی ذاتی و سازگار است. اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی در اختلال در عملکرد پوست و اختلال در تنظیم سیستم ایمنی نقش دارند، اما علت دقیق آن مشخص نیست.

تحقیقات دانمشندان در سراسر دنیا به ویژه کشورهای شرق آسیا نشان می دهد که زهر زنبور عسل می تواند برای بسیاری از بیماری های پوستی به عنوان یک مرهم به کار برده شود. با این حال تحقیقات بر روی بیماری مزمن اگزما بیشتر انجام شده است. این تحقیقات حاکی از اثرگذاری بیشتر محصولات تولید شده با زهر زنبور عسل برای درمان اگزما است.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت علمی به این کاربرد مهم زهر زنبور عسل بپردازیم. اگر شما هم با بیماری اگزما دست و پنجه نرم می کنید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زهر زنبور عسل در کنار دیگر درمان ها می تواند گزینه ای عالی برای درمان اگزما باشد.

تحقیقات علمی در مورد درمان اگزما با زهر زنبور عسل چه می گویند؟
در سراسر دنیا تحقیقات گسترده ای در مورد اثرگذاری زهر زنبور بر روی بیماری های پوستی به ویژه اگزما انجام شده است. با این حال برخی از این تحقیقات جامع تر و بهتر می توانند به نقش این ماده طبیعی در درمان بیماری مزمن اگزما بپردازند.

زهر زنبور عسل حاوی طیف وسیعی از پپتیدها، آنزیم ها و اجزای غیرپپتیدی است. پپتید ملیتین ماده اصلی زهر است و تا 50٪ وزن خشک سم زنبور را تشکیل می دهد. مطالعات قبلی نشان داده است که زهر زنبور و ملیتین دارای خواص ضد التهابی، ضد روماتیکی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد سرطان هستند و همچنین برای کاهش درد و کمک به فعالیت های تعدیل کننده سیستم ایمنی عمل می کنند. با این حال، زهر زنبور عسل تا حد زیادی در برابر اگزما مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال برخی تحقیقات جدید در مورد نقش زهر زنبور در درمان اگزما نتایج خوبی را به همراه داشته است.

نتایج مطالعات دانشمندان کره و استرالیا نشان می دهد که زهر زنبور عسل ممکن است یک درمان مؤثر برای درماتیت آتوپیک یا همان اگزما باشد که یکی از رایج ترین بیماری های التهابی مزمن پوست است. آزمایشات موجود در موش ها نشان داد که سم زنبور عسل و ماده اصلی آن یعنی ملیتین به طور موثری در التهاب و ضخیم شدن پوست در موش های اگزمایی اثرگذاشته و سطح کیموکین های التهابی، سیتوکین ها و نفوذ به سلول ها را کاهش می دهد.

نتایج این تحقیق در مجله فارماکولوژی ژورنال انگلیس، به چاپ رسیده است. در این مقاله آمده که در پایان این تحقیق، نتایج حاکی از آن است که زهر زنبور عسل و به ویژه ملیتین برای کاربرد اپیکوتاین مناسب هستند؛ زیرا تجویز موضعی اغلب برای درمان اگزما کاربرد دارند.

چقدر در مورد ملیتین ماده اصلی تشکیل دهنده زهر زنبور اطلاعات دارید؟
در این مطالعه علمی، دو فرضیه رقیب در مورد پاتوژنز اگزما وجود دارد. اولین اختلال عملکردی سیستم ایمنی را پیشنهاد می کند، که منجر به حساسیت IgE و انسداد اپیتلیال می شود. حالت دوم نشان می دهد که ایجاد اختلال در پوست یا ناشی از کمبود ژنتیکی ذاتی در ایجاد سد پوستی اپیدرمال است و یا در نتیجه یک انتقال محیطی، منجر به بیماری اگزما می شود.

روش های درمانی فعلی علیه اگزما شامل گلوکوکورتیکوئیدهای موضعی، نرم کننده ها، فتوتراپی، مهارکننده های کالسینهورین و سرکوب کننده های سیستم ایمنی است. در این بررسی آمده که اگرچه این ها می توانند التهاب را کاهش دهند، اما باعث ایجاد عوارض جانبی نیز می شوند. به عنوان گزینه های درمانی دارویی یا تعدیل کننده سیستم ایمنی، دانشمندان همچنین در حال مطالعه روش های درمانی طبیعی مبتنی بر گیاهان دارویی، جینسنگ و زهر مار هستند. با این حال زهر زنبور عسل نقش فعالانه تری در درمان اگزما ایفا می کند.

دو تیم در دانشگاه هایی در کرده و استرالیا اثرات زهر زنبور و ملیتین را هم در یک مدل بیماری پوستی مانند اگزما و هم در یک الگوی موش مبتلا به نوعی از این بیماری آزمایش کردند. نتایج حاصل از آزمایشات آنها در موش های در معرض این بیماری نشان داد که درمان موضعی با استفاده از زهر زنبور و ملیتین باعث کاهش التهاب ناشی از اگزما، نفوذ سلول ماستری و دژنراسیون می شود.

این مطالعات همچنین نشان داد که سموم زنبور عسل باعث مهار بیان اغراق آمیز کیموکین ها و سیتوکین های پیش التهابی می شود. در نتیجه، می توان گفت که به دلیل خواص ضد التهابی موجود در زهر زنبور عسل، این ماده در درمان انواع بیماری های اگزمایی پوست نقش داشته و می تواند به بهبود و حتی پیشگیری از این بیماری ها کمک کند.


سخن آخر !
صحبت از اینکه چرا زهر زنبور عسل به درمان اگزما کمک می کند، امروزه بسیار ساده تر از قبل است. خوشبختانه به دلیل وجود مقالات علمی متعدد در این زمینه و مطالعات مختلفی که در مورد اثرگذاری زهر بر روی اگزما شده است؛ تقریبا می توانیم با اطمینان در مورد اثرگذاری این ماده صحبت کنیم.
در این مطلب تنها به میزان محدودی از خواص زهر زنبور عسل برای درمان اگزما اشاره شد. تلاش کردیم تا مقاله علمی منتشر شده در این زمینه را به ساده ترین نحو بیان کنیم تا از علت کاربرد زهر زنبور عسل برای درمان اگزما مطلع شوید. در مقالات بعدی مجله عسلنا حتما به نکاتی در مورد نحوه استفاده از زهر برای بهبود مشکلات مزمن ناشی از اگزما خواهیم پرداخت.

منبع »  www.genengnews.com/news/bee-venom-takes-the-sting-out-of-eczema